Skulderskader: Sådan forebygger og behandler du

Skulderen er et vigtigt redskab, når du spiller håndbold. Forestil dig at kaste en bold uden... Nej, vel. Så pas på den!

Undgå overbelastning og den såkaldte "kasteskulder" - træn din skulder rigtigt. Foto: Lars Skaaning

Din skulder er en kompleks størrelse. Det er jo den, der kobler din arm med kroppen, så den skal være både være stabil og mobil.

Skulderen består af en masse knogler, ledbånd, sener og muskler, der alle arbejder sammen for at sikre, at du kan bruge den optimalt. Og træning af skulderen er godt for dig – det styrker musklerne, så du bliver robust, men ved mange gentagne øvelser, der kræver stor kraft, risikerer du at over-træne.

Vi har sat Merete Møller, der driver sitet stopskader.nu, i stævne. Hun er fysioterapeut, forsker i håndboldskader, tidligere landsholdsspiller og her forklarer hun, hvordan du forebygger og behandler en skulderskade.

Fakta om skulderskader

De hyppigste skulderskader i håndbold er ikke akutte skader, som sker efter de velkendte tacklinger på armen i skudøjeblikket og uheldige fald efter en tackling i kampens hede.  Det er derimod overbelastningsskader, der opstår grundet længere tids overbelastning. I idrætsgrene, hvor man bruger skulderen meget (svømning, tennis og sport med kast) har 17-26 procent af udøverne gener fra skulderen.

Årsag til skulderskader

Ser man på de skulderskader, der opstår over tid, så er kastebevægelsen en stor belastning for skulderen. Forestil dig hvor mange gange, du under håndboldtræning eller –kamp laver samme kastebevægelse med skulderen for at kaste bolden med så meget kraft som muligt mod målet. Skulderkugle, skulderblade, ledbånd og muskler arbejder sammen for at holde skulderen stabil og på plads. Og det er alle komponenter, der kan overbelastes ved gentagne bevægelser.

Sådan behandles en skulderskade

Korrekt diagnose er afgørende for effektiv behandling af skuldersmerter. Diagnosen stilles gennem en nøjagtig funktionsundersøgelse af skulderen og bør altid udføres af erfaren læge, fysioterapeut eller anden behandler. Fælles for alle typer af skuldersmerter gælder, at det så vidt muligt om at undgå smerte, da smerter påvirker måden musklerne omkring skulderen aktiveres. Den vigtigste behandling er derfor at reducere de belastninger, der giver smerter. Herefter er det afgørende for resultatet, at behandlingen foregår i nær kontakt med fysioterapeut og evt. læge, og alle involverede – spiller, træner og forældre forstår at være tålmodige i genoptræningsforløbet.

Sådan undgår du skulderskader

”Lyt” til din skulder. Føler du den mindste smerte, så stop. Du kan lave øvelser for at træne de forskellige muskler i skulderen så du undgår den såkaldte ”kasteskulder”. Det er de samme øvelser, man laver, når først uheldet er ude, og man har pådraget sig skaden, men de virker også forebyggende.  

Dansk Idrætsforbund har sammen med Gigtforeningen udgivet 5 øvelser, du kan lave til træning eller som opvarmning til kamp.

PRICEM-behandling forklaret

P = Protection (Beskyttelse)
Skadestedet skal beskyttes mod yderligere skade, og det er specielt vigtigt de første 48 timer. Grunden til det er, at det skadet væv fortsat vil kunne bløde i denne periode.

R = Rest (Hvile)
Skadestedet skal holdes i ro, det vil for eksempel sige, at man ikke skal træde ned på en skadet ankel. Begrundelsen er den samme; at undgå blødning.

I = Ice (Nedkøling)
Nedkøling virker først og fremmest smertedæmpende. Ved at reducere temperaturen på skadestedet kan blødningen også blive mindre. Man kan bruge knust is, kølepakninger/isposer. Man bør lave en nedkøling de første 4-8 timer, eller så længe det gør ondt. Det kan også gøres ved, at man lader rindende koldt vand løbe på skaden i 2o minutter, hver 3. til 4.time. Anvend ikke kølespray! Der opnås ingen dybdevirkning, og der er stor fare for forfrysningsskader.

C = Compression (Kompression med bandage)
Man lægger bandage omkring skadestedet. Den skal være så stram som mulig, men uden at stoppe cirkulationen forbi skadestedet. Kompressionen bør opretholdes de første 48- 72 timer. Brug aldrig uelastisk tape, bl.a. af hensyn til blodtilførslen. OBS: Bør anlægges først for mekanisk at hindre/mindske blødning.

E = Elevation (Få den skadede kropsdel op)
Det skadede område skal holdes højt (over hjertehøjde). Blodtrykket bliver herved lavere på skadestedet, og blødningen mindskes.

M = Mobilisering (Bevægelse af skadet kropsdel)
Bevægelse inden for smertegrænsen af et skadet led, f.eks. efter en forvridning fremmer blodgennemstrømningen. Derved nedsættes hævelsen, fremmes ophelingen og dæmpes smerten. Hvis der er tvivl om, hvad udøveren må, så kontakt en læge eller fysioterapeut.  PRICEM-behandlingen skal fortsætte kontinuerligt i 1-2 døgn for at være effektiv.

Kilde: Merete Møller og stopskader.nu