Glæde i DGI: Indendørs idræt kan igen åbne

Det er vigtigt for trivslen blandt børn og unge, at de fra d. 21. april igen kan mødes til indendørs idræt. Også ældre over 70 år kan igen dyrke idræt indendørs, men her skygger kravet om coronapas for glæden. Bemærk: Ældre artikel.

Fra 21. april kan børn og unge til og med 17 år igen dyrke indendørs idræt. Det glæder DGI.

OBS Denne artikel er af ældre dato, dvs. de restriktioner eller regler, der er omtalt, er ændret siden. Se de opdaterede retningslinjer og restriktioner her.

Læs også: Corona - hvad anbefaler DGI?

Det er et stort skridt for ikke bare børn og unge men for genstarten af hele det frivillige foreningsliv, at børn og unge fra d. 21. april igen kan mødes til indendørs idræt i organiseret regi. Det fastslår formand i DGI, Charlotte Bach Thomassen, oven på den aftale om udmøntning af genåbning, som et bredt flertal i Folketinget blev enige om d. 15. april.

”Det er virkelig godt for børn og unge – men også for foreningerne – at de nu kommer tilbage til en aktiv hverdag. Børnene har manglet foreningernes fællesskaber og foreningerne har manglet dem. Derfor er det en vigtig milepæl for hele genstarten af det frivillige foreningsliv," siger Charlotte Bach Thomassen.

Alle idrætsgrene

Som en del af den nye politiske aftale bliver det slået fast, at åbningen for indendørs idræt i organiseret regi for børn og unge til og med 17 år, skal omfatte alle idrætsgrene med et forsamlingsloft på 25 personer. Forsamlingsloftet på 25 omfatter også idrætsaktiviteter, hvor personer over 18 år deltager, hvis tilstedeværelsen er nødvendig for en forsvarlig afholdelse af aktiviteterne.

Fjernet forsamlingsloft fjerner usikkerhed

I den politiske aftale er der nu også sat datoer på den gradvise udfasning af forsamlingsloftet, så det allerede nu står klart, at det udendørs forsamlingsforbud helt forsvinder d. 11. juni. Og det får stor betydning for foreningerne, mener Charlotte Bach Thomassen.

”Det betyder, at vi kan give den fuld gas med planlægningen af alle de aktiviteter, som vi kun har kunnet gennemføre på meget lavt blus, eller slet ikke, i lang tid. Foreningerne kan gå i gang med at planlægge sommerferieaktiviteter og alle mulige andre aktiviteter, der giver sjove og aktive oplevelser, uden den usikkerhed, som forsamlingsloftet har medført,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Coronapas skygger for glæden

Også ældre over 70 år kan fra 21. april igen mødes til indendørs idræt i organiseret regi. Her er forsamlingsloftet dog på 10 personer.

Men selv om det er glædeligt, at også de ældre igen kan komme i gang indendørs, så skygger kravet om coronapas for glæden i DGI. For det bryder helt grundlæggende med den måde, hvorpå det frivillige foreningsliv fungerer.

”Det er ikke sådan vi ønsker, at det frivillige foreningsliv skal virke. Vi baserer foreningsarbejdet på tillid. Og det er rigtigt ærgerligt, hvis foreningerne pålægges en myndighedsopgave i at kontrollere coronapas blandt andre frivillige og medlemmer,” siger Charlotte Bach Thomassen, der ser frem mod de præcise retningslinjer fra myndighederne omkring, hvordan coronapasset skal håndteres i idrætsforeningerne.

Samtidig fremhæver og anerkender Charlotte Bach Thomassen, at det i aftaleteksten endnu en gang bliver fastslået, at aftalepartierne er enige om en ”solnedgangsklausul” på anvendelsen af coronapasset til andre aktiviteter end turisme og rejser.