Smerter på indersiden af knæene ved løb

Fysioterapeut Svend B. Carstensen hælder mest til, at det kan være en overbelastningsskade og opfordrer til at skære ned i længden på Maries løbepas, så smerterne ikke provokeres. Samtidig er det vigtig at finde et jævnt terræn. Forsvinder smerterne ikke, bør en idrætslæge med speciale inden for området undersøge knæene.

Spørgsmål fra Marie:

Spørgsmål til fyssen

På dgi.dk har man tidligere kunnet stille spørgsmål til idrætsfysioterapeut Svend B. Carstensen.

Denne artikel er ét af hans mest populære svar, som forhåbentlig også kan hjælpe dig.

Vær dog opmærksom på, at svaret er mere end to år gammelt, og anbefalingerne på området kan være ændret.

Jeg har i tre måneder haft ondt i indersiden af begge knæ, når jeg har løbet en halv times tid. Jeg er ellers en habil løber, og i sommer løb jeg halvmarathon. Jeg har aldrig haft knæskader, og jeg har fået løbestilen analyseret. Det er omkring menisken, det gør ondt.

Lægen kan ikke finde en ”mus” efter røntgenundersøgelse, så jeg er ret ked af det, da jeg træner til Arctic Circle Race i langrend. Det foregår i slutningen af marts. Hvad mon det kan være?

Svar fra idrætsfysioterapeut Svend B. Carstensen:

Ja, hvad mon det kan være? Det kan jeg ikke sige dig med sikkerhed, men jeg kan da gøre nogle overvejelser og komme med et par forslag.

Da det nu har stået på i flere måneder, gælder begge knæ, og der ikke er nogen begivenhed i form af akut skade (traume), må det antages at være en form for overbelastningsskade, som generer dig. Og tilsyneladende ”vedligeholder” du skaden, når du løber i mere end ca. en halv time.

Menisk? Tja.. nu er det jo ikke så sandsynligt at få ens meniskskader på begge knæ samtidigt, fordi dette typisk sker i forbindelse med et traume. Hverken menisk eller ”mus” (ofte et lille stykke bindevæv fra enten brusk eller menisk) kan ses på almindelige røntgenbilleder. Så med mindre noget biomekanisk i din løbestil lige præcis generer dine indvendige menisker samtidig på begge knæ, er det nok ikke meniskskader.

På indersiden af knæet, lidt nedenfor ledlinjen (bøjelinjen) sidder tre muskeltilhæftninger samme som en ”gåsefod” (pes anserinus), disse kan blive overbelastede ved løb. Desuden ligger der en lille slimsæk i området. Den skal nedsætte friktionen mellem de forskellige væv. Den kan også blive overbelastet af tryk og dermed irriteret og eventuelt hæve.
Disse strukturer belastes kraftigere ved løb i ujævnt terræn og hos løbere med ”kalveknæ” (genu valgus). Du bør prøve med forskelligt terræn og se, om jævnt terræn gør, at du kan løbe længere, før smerterne melder sig.

Indvendige sideledbånd og væv heromkring, herunder de yderste dele af den indvendige menisk kan sandsynligvis godt blive overbelastede ved såvel kraftig ”kalveknæ” (valgus) som det modsatte ”hjulben” (varus). Det er biomekaniske forhold, som typisk bliver afsløret ved en løbestilsanalyse.
Lige et par kommentarer til dine hidtidige undersøgelser: Løbestilsanalyser kan i nogle tilfælde være af tvivlsom værdi, i hvert fald når de bliver udført i sportsforretninger, hvor der som oftest kun bliver kikket på sko og underben – det må kaldes en ”skotest”. En løbestilsanalyse er i min terminologi langt mere omfattende og involverer hele kroppen. Overvej, hvor omfattende din løbestilsanalyse var.

I første omgang vil jeg råde dig til at lade dine løbepas være på under en halv time, så du ikke provokerer smerterne. Måske skal du løbe lidt flere, kortere pas. Hvis det går fint i et par uger, så kan du gradvis lægge lidt mere tid til, ca. 10 % pr. uge.
Hvis det ikke hjælper, bør du have dine knæ nærmere undersøgt. Gerne af en idrætslæge med erfaring på området.

Nu nævner du ikke om smerterne også provokeres ved langrend. Hvis ikke – ja, så må du jo stå på ski i stedet for at løbe.. ?

God held med træningen!