Mogens Kirkeby er ny næstformand i DGI

Mogens Kirkeby fra Birkerød er ny næstformand i DGI. Han blev valgt på DGI’s årsmøde 4. november og skal nu være med til at sætte retningen for idrætsorganisationen med 6.660 idrætsforeninger og 1,7 mio. medlemmer.

Mogens Kirkeby er ny næstformand i DGI. Foto: Jens Astrup

Det bliver Mogens Kirkeby, der overtager posten som næstformand i DGI.

Men selv om posten som næstformand i DGI er ny, så har Mogens Kirkeby brugt størstedelen af sit arbejdsliv inden for idrætten.

”Jeg er meget glad for den tillid, som de delegerede på årsmødet har vist mig. Sammenhæng og samarbejde mellem landsdelsforeninger, idrætsledelser og landsforeningen er nødvendigt for et velfungerende DGI i de kommende år. Dialog og åbenhed er de værktøjer, som jeg vil bruge til at bidrage til, at vi opnår bedst muligt samarbejde og sammenhæng,” siger DGI’s nye næstformand.

Kampvalg

Mogens Kirkeby overtager næstformandsposten efter Nels Petersen, der har været DGI’s næstformand siden 2018. Til DGI’s årsmøde lørdag d. 4. november var der kampvalg til posten som næstformand, og da stemmerne var talt, op stod det klart, at Mogens Kirkeby havde fået flere stemmer end de to andre kandidater Dan Skjerning og Freddy Hejgaard.

Et liv i idrættens tjeneste

Et årti i DGI’s hovedbestyrelse, formand i den internationale idrætsorganisation ISCA, hvor Mogens Kirkeby også tidligere har været generalsekretær, tidligere medlem af Friluftrådets bestyrelse og en uddannelse som Cand. Scient i idræt og samfundsfag fra Københavns Universitet er ballasten, som Mogens Kirkeby tager med ind i sin nye rolle som næstformand i DGI.

”De seneste år har jeg sammen med kolleger fra hovedbestyrelsen været involveret i processen, der lå til grund for etablering af vores fokusområder. Jeg har arbejdet med idrætsledelserne og det seneste år i arbejdsgruppen, der har evalueret og kommet med forslag til fordeling af udlodningsmidlerne internt. Jeg synes derfor, at jeg har en rigtig solid baggrund for at arbejde med det interne samarbejde og den dialog, som jeg mener er nødvendig for et velfungerende DGI” siger Mogens Kirkeby.

Tæt samarbejde med DGI’s 14 landsdelsforeninger

Sammen med DGI’s formand, Charlotte Bach Thomassen, skal Mogens Kirkeby som DGI’s næstformand repræsentere DGI i forskellige sammenhænge. Som næstformand skal han dog først og fremmest understøtte og supportere DGI’s interne organisation og være den røde tråd i samarbejdet mellem DGI’s landsorganisation og DGI’s 14 landsdelsforeninger.

Blandt andet skal han være med til at sikre, at DGI runder 2 millioner medlemmer i 2030. I dag er der 1,7 mio. medlemmer i de 6.600 idrætsforeninger, der er med i DGI.

Det, som DGI skal understøtte

Med målet om 2 mio. medlemmer ønsker DGI både at gøre flere inaktive aktive samt sikre, at flere idrætsforeninger oplever DGI’s tilbud og værdier.

”Det varmer rigtigt meget om hjertet at møde mange af de frivillige, der driver de danske idrætsforeninger. Jeg bliver altid en smule rørt over det engagement og alt det arbejde, der udføres – og som vel at mærke rækker ud over ‘egen næsetip’. Det er stort og lige præcist det, som vi i DGI skal understøtte og skabe de bedste rammer for,” siger Mogens Kirkeby

Aktiv hele livet

Mogens Kirkeby har været aktiv i foreningsidrætten i hele sit liv og plejer at sige, at han har dyrket alle de idrætter, som vi servicerer i DGI - bortset fra hundesport. Top fem i dag er cykling, løb, kajak, golf og padel.

Han er 60 år og bor i Birkerød, er gift og har tre børn.

Mogens Kirkeby er formand for ISCA, den internationale organisation for breddeidræt, som arbejder for at fremme vilkårene for breddeidrætten internationalt og udvikle ISCA’s medlemmer, som tæller mere end 260 breddeidrætsorganisationer. Et arbejde, som han fortsætter med sideløbende med næstformandsposten i DGI.

Han har været medlem af DGI’s hovedbestyrelse i 10 år, og været del af DGI's og DIF's Bevæg dig for livet-samarbejde siden starten.

3 nye i DGI’s hovedbestyrelse

Udover Mogens Kirkeby som ny næstformand, blev der på DGI’s årsmøde også valgt tre nye medlemmer til DGI’s hovedbestyrelse. Der var således nyvalg til Lars Møller fra Frederikssund, som også er formand for DGI Fodbold og selvstændig virksomhedskonsulent. Til Laura Vilsbæk fra Skanderborg, som arbejder med bestyrelsesdiversitet i sin egen virksomhed nyibestyrelsen.dk. Og til Christian Bigom fra København, forperson i Pan Idræt og direktør i firmaet Way2Pay.

Ole Dreyer fra Bornholm blev genvalgt til DGI’s hovedbestyrelse.