6 råd til det gode opslag på Facebook

Du kender det sikkert... du bliver bombarderet med indhold på Facebook og det kan være svært som forening at komme ud med sit budskab. Vil din forening have opslag, der bliver set og læst på Facebook? Så læs videre.

1. Hvad er formålet med dit Facebook-opslag?
Hav altid et klart formål og mål med dit opslag - og din kommunikation generelt. Hvad er dit ønskede resultat og hvad vil du opnå med dit opslag? Måske vil du have folk til at tilmelde sig et hold i foreningen eller have frivillige til en bestemt opgave.

2. Giv dit opslag en fængende overskrift - og kom til sagen med det samme!
En overskrift i dit Facebook-opslag kan give blikfang og få brugeren til at stoppe op. Giv derfor dit opslag en klar og fængende overskrift - og brug gerne emojis 😝

Din fængende overskrift bør altid blive efterfulgt af en kort og præcis tekst om dit budskab/indhold - og kom til sagen med det samme. Brugerne har ikke tid til en ”hyggelig intro”. Brug gerne punktform og flere afsnit til at skabe luft. Det vigtigste er, at dit opslag er overskueligt og let at læse.

3. Anvend billeder eller video i dit Facebook-opslag
Billeder og video skaber blikfang i dit Facebook-opslag - og fanger brugerens opmærksomhed. Så anvend billeder eller video som indeholder følgende:

  • Mennesker
  • Ansigter
  • Øjne
  • Nærbilleder
  • Børn

4. Henvend dig direkte til Peter
Skriv direkte til din målgruppe og skriv gerne ”du” - det fanger brugerens opmærksomhed med det samme. Hav fokus på din målgruppe: Hvad får Peter ud af at blive frivillig i foreningen eller hvad får Peter ud af at tilmelde sig et hold i foreningen.

5. Skriv til en følelse
At tale til en følelse er en sikker vej til engagement og interaktion med dit Facebook-opslag. Tal til et behov, en frygt, en tvivl eller drømme: ”Sådan får du tid til at være aktiv sammen med dine børn” eller ”Gå ikke glip af vores åbent hus”.

6. Afrund dit Facebook-opslag med en tydelig ”Call To Action”
Endelig skal du afrunde dit opslag med en tydelig ”Call To Action” - en opfordring til handling: ”Like opslaget, hvis du synes Peter gør et stort stykke arbejde”, ”Læs mere”, ”Tilmeld dig nu” eller endnu bedre, stil et spørgsmål som får brugeren til at svare i kommentarfeltet.

Det var de 6 gode råd. Hvad gør jeg nu, tænker du sikkert?
Nu er det bare med at komme i gang. Find en god historie, del klubbens aktiviteter eller lav et portræt af en træner/instruktør - og følg de 6 gode råd. God fornøjelse!