'Hænderne op med Diggi' på Vestervangskolen skaber bevægelsesglæde og styrker fællesskabet

Vestervangskolen i Glostrup er en af de skoler, som har omfavnet 'Hænderne op med Diggi' – et bevægelsesforløb udviklet af DGI i samarbejde med lokale skoler og håndboldforeninger. Forløbet kombinerer bevægelse, matematik og dansk, og har ikke kun styrket elevernes engagement, men også skabt en positiv forbindelse mellem skole og forening.

’Hænderne op med Diggi’ er et samarbejde mellem lokale håndboldforeninger, skoler og DGI, hvor eleverne inddrages i en lærerig og sjov proces. Projektet tager udgangspunkt i en bamse ved navn Diggi, som eleverne skal hjælpe gennem sjove øvelser, matematik og dansk. Skolen modtager relevant undervisningsmateriale, og en DGI-instruktør bringer bevægelsen direkte ind i undervisningen.

Emil Bramming, som er håndboldkonsulent i DGI Midt- og Vestsjælland, deler sin begejstring for forløbet: ”Undervisningen integrerer bevægelse hele vejen igennem – både i dansk- og matematiktimerne, men specielt under boldlektionerne. Her får børnene øjnene op for, hvad det vil sige at være en del af håndboldfællesskabet, og samtidig styrker vi samarbejdet mellem skolen og foreningen.”

Med ’Hænderne op med Diggi’ er der altså lagt op til et forløb, der gavner både skole, elever og forening. Eleverne engageres i spændende undervisning, der styrker både fagligheden og sammenholdet i klassen og foreningerne får en unik mulighed for at tiltrække nye spillere.

LDT Rne Op Med Digi [Da DK Hænderne Op Med Diggi Da DK] (5)

Glade børn, sjove oplevelser og gode resultater
Vestervangskolen i Glostrup er en af de skoler, hvor DGI Midt- og Vestsjælland har kørt et ’Hænderne op med Diggi’-forløb. I samarbejde med den lokale forening Albertslund Glostrup Håndbold (AG Håndbold) har skolens 2. klasseelever været igennem tre uger med Diggi-lektioner efterfulgt af en håndbolddag i foreningen, hvor børnene har fået sat ansigt på foreningens trænere.

Thomas Bremholm Bloch, som er lærer på Vestervangskolen, fortæller om elevernes oplevelse: ”Glade børn må være overskriften på vores Diggi-forløb, for jeg oplevede, at mine elever havde en rigtig god oplevelse. De holdt meget af de små fællesskabsstyrkende tiltag og ikke mindst de dygtige og søde instruktører, som gjorde forløbet både nærværende og udviklende.”

LDT Rne Op Med Digi [Da DK Hænderne Op Med Diggi Da DK] (7)

Samarbejdet giver nye medlemmer
Og indsatsen virker. Efter forløbet blev otte elever medlem af AG Håndbold, hvilket svarer til cirka 20 % af de børn, som var involveret i ’Hænderne op med Diggi’. Det glæder Trine Kronholm Hoffmann, som er formand i AG Håndbold:

”Samarbejdet har været super, og kørt på skinner hele vejen igennem. Det har frigivet nogle af vores ressourcer, så vi har kunne bruge vores kostbare frivillige kræfter optimalt. Vi har nu fået otte nye medlemmer, og det er skønt. Nu glæder vi os til at fortsætte samarbejdet.”

For samarbejdet fortsætter. Nu er det nemlig Nordvangskolens tur til at opleve glæden ved 'Hænderne op med Diggi', når de går i gang med projektet til marts.