Brøndby Strands Gymnastikforening giver ordet til de unge

Kender I det? Det kan være en udfordring at finde tid, overskud og ressourcer til den gode kommunikation på sociale medier, der binder foreningsfællesskabet sammen, tiltrækker og motiverer medlemmer og frivillige. Det har Brøndby Strands Gymnastikforening fundet løsningen på.

I dag spiller en stærk tilstedeværelse på sociale medier en kæmpe rolle i det at drive en idrætsforening. Ved at kommunikere strategisk på sociale medier, har foreningerne mulighed for at nå bredt ud til både medlemmer, frivillige, forældre og lokalsamfundet. Og kommunikerer man velovervejet og ud fra en klar plan, er det muligt at skabe stort engagement blandt medlemmer og frivillige, og fremme stoltheden over at være en del af fællesskabet.

I Brøndby Strands Gymnastikforening (i daglig tale BSG) har de for alvor turdet give ordet videre til de unge, og etableret et medieudvalg bestående af to voksne og fire unge i alderen 15-22 år, der tager sig af al ekstern kommunikation, herunder særligt kommunikation på de sociale medier. De har alle faste roller og ansvarsområder, fordelt efter, hvad de synes er sjovt og motiverende. Det betyder ikke, at de ikke kan hjælpes ad med deres opgaver, men ansvarsområderne sikrer et 360 graders blik på den eksterne kommunikation, hvor intet bliver glemt eller overset. Og faktisk er medieudvalget så populært, at der til nogle generalforsamlinger er decideret kampvalg om de seks eftertragtede pladser.

”For os giver det rigtig god mening at lade de unge drive kommunikationen på sociale medier. For det første fordi de selv bruger dem utroligt meget, og for det andet fordi de er interesseret i at lære, hvordan de sociale medier kan bruges i et reklame- og kommunikationsøjemed,” fortæller bestyrelsesmedlem Malene Voigt og fortsætter:

”De unge har mange gode idéer og bliver selv inspireret af, hvad de ser på sociale medier. Når idéerne kommer fra dem selv, giver det motivation til at drive initiativerne og føre dem ud i livet. Det er vores erfaring, at det giver det bedste resultat.”

O1 3263 Tuse

Med ansvar følger udvikling og succes
Der findes mange årsager til, at unge bliver frivillige. Nogle gør det for fællesskabet og glæden, nogle fordi de gerne vil have noget erfaring på CV’et, og nogle gør det, fordi de har lyst til at gøre noget godt for andre. Samtidig ved vi fra undersøgelser, at ansvar og tillid er nogle af de vigtigste ingredienser for at få de unge til at engagere sig. De skal vokse med opgaverne og føle, at de er med til at rykke noget.

I BSG har medieudvalget fået stor selvbestemmelse. Udvalget afleverer hvert år et budget og en kommunikationsstrategi til bestyrelsen, hvor det fremgår, hvad de gerne vil fokusere på. Herudover vil der selvfølgelig også løbende opstå konkrete ønsker om kommunikationsopgaver – f.eks. reklamer for bestemte hold, billeder og videooptagelser – og på den måde varetager medieudvalget både opgaver, som de selv finder på, men også opgaver, som kommer udefra.

”Vi prøver som udgangspunkt altid at sige ’ja’ til de initiativer og idéer, de unge kommer med. Vi tror nemlig på, at det giver de mest engagerede og glade frivillige. Vi har for andet år i træk kørt en julekalender på TikTok. Det ville vi ikke have gjort, hvis ikke de unge selv var kommet på den idé,” fortæller Malene og fortsætter:

”Selvom de unge ikke er uddannet inden for kommunikation og medier, så gør de det rigtig godt og udvikler sig. Vi er stolte over, hvad de producerer og leverer gennem sæsonen, og er utrolig glade for, at vi har skabt en forening, hvor vores frivillige kan udvikle sig og have succes med det, de laver.”

Gymnastik Inspiration 2023 (2)

At give noget tilbage
At engagere sig i frivilligt arbejde har mange fordele og kan få stor positiv betydning for de unges velbefindende. I foreningerne møder de unge et frirum for hverdagens præstationspres, de udvikler deres kompetencer, styrker deres selvværd og bliver en del af stærke fællesskaber. For foreningerne handler det derfor om at opklare, hvad der afholder de unge fra at tage en frivillig tjans og finde ind til kernen af den enkeltes motivation.

En af de unge, som er en del af medieudvalget i BSG er 16-årige Liva. Hun har været gymnast i BSG gennem syv år samt frivillig gennem de sidste fire. I medieudvalget beskæftiger hun sig med at optage videoer, tage billeder og dele arrangementer på Facebook, Instagram og TikTok. Om sin motivation, udtaler Liva:

”Jeg er frivillig fordi jeg kan få lov til at være sammen med en masse mennesker, jeg holder af. Jeg synes, det vi laver, er både hyggeligt og interessant, og jeg bliver helt klart motiveret af den gode stemning og det gode fællesskab. Vi er nogle kreative hjerner, der arbejder super godt sammen.”

20-årige Lucas er også en del af medieudvalget og har været det gennem de sidste fem år. Han har været gymnast i BSG siden 2013, og har dermed haft sin gang i foreningen i 11 år. Det har givet ham en stor forståelse for foreningen, og måske derfor drives han af en stor interesse for særligt de dybdegående historier om foreningslivet – om de frivillige, om medlemmerne og om alt det rundt om. Han er bl.a. en af bagmændene bag initiativet ’Mød din instruktør’, der profilerer foreningens mange instruktører og giver et indblik i, hvem de er. Om sin motivation udtaler Lucas:

”Jeg elsker at lave videoer, tage billeder og skrive opslag, og så er det jo en kæmpe anerkendelse at få lov til at give noget tilbage til den forening, som har gjort meget for mig. Jeg kan mærke, at det jeg laver, bliver set. Og at kommunikere gennem forskellige medier har også vist sig at være en nem indgangsvinkel til folk, man måske ikke kender så godt.”

Gymnastikinstruktøruddannelse 2019 (1)

Tal med de unge – ikke til de unge
Ung-til-ung kommunikation er helt afgørende for succes på sociale medier, og det er netop det, BSG har forstået. Ved at lade de unge tage styringen over foreningens sociale medier, har de skabt en platform, hvor andre unge kan spejle sig i det, de ser. Det handler med andre ord om at tale med de unge – ikke til dem. At forstå deres sprog og skabe indhold, som resonerer med de unges interesser. Det baner nemlig vejen for en mere autentisk og effektiv kommunikation.

Udover de åbenlyse kommunikative fordele, giver involveringen af de unge også mening mange andre steder – i bestyrelsesarbejdet, i et ungeudvalg, i planlægningen af aktiviteter eller som hjælpetrænere. For de er ikke blot en investering i foreningens nuværende tilstand – men også i forsøget på at følge med nye strømme og tendenser. Og undersøgelser viser, at de unge rigtig gerne vil engagere sig. Faktisk svarer fire ud af ti 15-29-årige, som ikke er frivillige i dag, at de gerne vil være det. Der eksisterer dermed et enormt potentiale.

”Jeg kan helt klart anbefale andre unge at engagere sig i arbejdet med kommunikation. Det har givet mig nogle gode oplevelser og erfaringer, jeg kan tage med videre,” udtaler Lucas og afslutter:

”Unge er oftest også langt mere inde i sociale medier end de ældre, så de har helt klart en fordel og noget på hjerte. Det kan godt betale sig at give de unge en chance.”

Har I brug for hjælp til at styrke jeres kommunikation i foreningen?

I DGI Midt- og Vestsjælland er vi ofte ude og undervise foreningerne i, hvordan de kan styrke deres kommunikation på sociale medier. Vi lærer dem at tænke i målgrupper og vinkle deres budskaber, så de rammer målgruppen lige i hjertet og skaber den type engagement, der får opslagene til at nå langt ud. Vi lærer dem at sætte ansigt på foreningen, synliggøre deres aktiviteter og skabe et billede af en attraktiv, åben forening.

Som del af undervisningen understreger vi også vigtigheden i at sætte et hold omkring foreningens kommunikation. At se det lidt som et fodboldhold, der skal bestå af forskellige personer med forskellige styrker. Er der for eksempel nogle rollemodeller i foreningen, som er gode til at fortælle, optage video og tage billeder? Eller måske nogle unge, som gerne vil styrke deres CV med kompetencer inden for kommunikation?

Som med næsten alt andet, er det nemlig vigtigt ikke at sidde alene med en stor opgave, som foreningskommunikation uden tvivl er, men derimod at samarbejde og sparre med andre. Det er nøglen til succes.

Har I brug for hjælp til at styrke kommunikationen i jeres forening? Så tøv endelig ikke med at tage kontakt.