Få flere frivillige i din østjyske forening
Kun 6% af de østjyske idrætsforeninger har en strategi for frivillige. Har I en strategi? Ellers hjælper vi jer gerne med at få udarbejdet den.
Kun 6% af de østjyske idrætsforeninger har en strategi for frivillige. Har I en strategi? Ellers hjælper vi jer gerne med at få udarbejdet den.
Der skal være en klar vision for foreningens arbejde. Hvad skal foreningen udvikle sig til? Hvad drømmer vi om? Visionen er det man tager bestik efter ved hvert bestyrelsesmøde: Det er det vi arbejder for!
Visionen er:
Hvis bestyrelsen skal have medlemmerne til at være frivillige, skal de præcist vide, hvilke opgaver de gerne vil have løst. Der skal udarbejdes en detaljeret beskrivelse af hvilke opgaver, der er i forbindelse med driften, arrangementer, idrætsaktiviteten og foreningens udvikling.
Bestyrelsen skal bruge alle muligheder for at få medlemmerne i tale og høre deres mening: – til generalforsamlinger, holdmøder, formøder, bestyrelsesmøder, debat på Facebook, medlemsundersøgelser, evalueringer af arrangementer etc.
Effektfuld kommunikation internt og til omverdenen er vigtig for at blive set og hørt.
Hjemmesiden er til information om alle detaljerne i foreningen - indbydende og altid opdateret. Få foreningens navn, logo og vision gjort kendt.
De sociale medier bruges til at bringe invitationer og reportager om livets gang i foreningen i tekst, men i høj grad også i gode billeder.
Medlemssystemerne bruges til intern kommunikation om beslutninger, invitationer til møder, beskrivelse af opgaver mv.
Ingen tvivl om, at gode faciliteter til aktiviteter og omklædning, men i høj grad også til effektive møder og uforpligtende sammenkomster med andre medlemmer, gør noget for motivationen til at blive i foreningen på daglig basis og på længere sigt.
Hvilke nedskrevne værdier er de grundlæggende for foreningen - på hvilken måde ønsker man at blive opfattet i omverdenen?
Kulturen er de levede værdier:
Bestyrelsen skal gå forrest med at skabe en god stemning, kvalitet og gejst i foreningen, hvor der satses på, at medlemmerne gerne vil være sammen til andet end idrætsaktiviteten. Det har stor betydning for motivationen til at gøre noget for foreningen som frivillig.
Medlemmerne bliver motiveret forskelligt til frivilligt arbejde. Bestyrelsen skal kende medlemmerne og kende de motivationsfaktorer, der skal bruges overfor de enkelte. Desuden er det vigtigt at arbejde med at give de mest motiverede frivillige mere ansvar med tiden.
Jo flere der er trofaste frivillige i lang tid, jo flere frivillige bliver man i foreningen. Så det er vigtigt for bestyrelsen at have fuld fokus på at klæde de frivillige på til opgaven, give dem feedback og anerkendelse jævnligt samt sørge for, at de frivillige får indflydelse på opgaverne.
Selv om erkendtligheder, omkostningsgodtgørelser og gode frivilligarrangementer er vigtige, så lever de frivillige af at blive set, hørt og anerkendt.