Specialklassens elever er kommet med i foreningen

"En elev sagde til mig, at han for første gang har fået venner nu. Det havde han ikke oplevet før; at han havde nogen at mødes med i den virkelige verden, som var interesseret i ham og spurgte ind.”

I Biersteds esportlokale får ASF-elever både fællesskab og fysiske venskaber. Foto: Tegnestuen Ehlerstration

ASF står for Autisme Spektrum Forstyrrelser, og det er ASF-skoleelever, der er omdrejningspunktet i dette samarbejde mellem skole, forening og DGI.

På Biersted Skole samles alle ASF-elever i hele Jammerbugt Kommune. Det betyder, at der lige nu er 70 ASF-elever, og de er dermed en stor del af skolens 400 elever. Troels Rytter har været lærer i ASF-afdelingen siden 2010 og har længe syntes, at der manglede tilbud målrettet disse børn. Derfor var han hurtig til at sige ”ja tak”, da DGI og Jammerbugt Kommune kom med en idé.

Den spæde start

Ideen kom fra René Melvad Jørgensen, foreningsudviklingskonsulent hos DGI Nordjylland og Jammerbugt Kommune. Han havde hørt om en pose DGI-penge, som foreninger kunne bruge på en påske-camp i 2022, og samtidig havde han kendskab til ASF-eleverne på skolen. Både skole og forening var med på idéen om en tre-dages camp, som hurtigt blev stablet på benene.

ASF-elever har 3 udfordringer

  1. Det kommunikative
  2. Det sociale
  3. Forestillingsevne

En del har også diagnoser, for eksempel

  • Tourettes
  • angst
  • ADHD
  • stress

Derfor skal en dag være planlagt ned til minuttet. Kodeordene er:

  • genkendelighed
  • forudsigelighed
  • struktur

Kilde: Troels Rytter, lærer for AFS-elever

Vis mere Vis mindre

Det næste var at finde en træner til campen. Jacob Schrøder studerer til pædagog og var i foråret 2022 i praktik på Biersted skole, hvor han allerede havde et esport-valgfagshold. Det var oplagt, at han tog teten som træner. På den måde bidrog skolen med både træner og elever. En esportkonsulent fra DGI hjalp med at udforme programmet for de 3 dage, så fagligheden også var i top.

Formand i Biersted IF, Henrik L. Skøtt, stod for det praktiske under campen, blandt andet at skaffe camp-trøjer og sørge for forplejning tre gange dagligt. Herudover lagde foreningen også esportlokale og hal til.

Struktur og sjov

20 ASF-elever fik en på opleveren på påske-campen. Men hvordan får man kombineret det store behov for planlægning og forudsigelighed med sjov og spas?

Inden elever mødte ind til campen, fik de en udførlig beskrivelse af, hvad der skulle ske på dagen helt ned til detaljer om, hvad der var på menuen – på den måde kunne de selv tage madpakker med, hvis maden ikke var en favorit, siger formand i BIF Henrik L. Skøtt. 

Ud over en masse esport, var der også planlagt aktiviteter i hallen. Her blev der blandt andet kastet med musemåtter og leget med nerfguns. Kombinationen af fysisk bevægelse, esport og struktur gjorde campen til en succes, siger lærer Troels Rytter:

”Esport er hamrende godt til børn og unge med autisme, fordi man sidder og er sig selv. Man skal ikke have øjenkontakt, og man kan mute folk, hvis det bliver for meget. Mange af dem bruger i forvejen meget tid foran en skærm, så det var trygt for dem at være i. Dér, hvor campen har lært dem noget nyt, er om samarbejde, og hvordan man taler ordentligt til hinanden, mens man spiller.”

På ASF-elevernes præmisser

Foreningen og skolen havde en forhåbning om at holdet ville fortsætte efter campen. Eleverne skal nemlig ud i foreningen i stedet for at sidde alene derhjemme, siger BIF formand Henrik L. Skøtt:

”Esportlokalet har stået stille på grund af corona, så vi ville gerne have aktivitet i lokalet igen. Vi har helt bevidst lagt esportslokalet lige ved indgangen, så det ikke er gemt væk, men i stedet er en del af foreningen.”

En af eleverne sagde en dag, at han for første gang har fået venner nu. Det havde han ikke oplevet før; at han havde nogen at mødes med i den virkelige verden, som var interesseret i ham og spurgte ind

Jacob Schrøder, træner på esportholdet i Biersted IF.

Og sådan blev det. Efter campen fortsatte Jacob Schrøder som træner om tirsdagen; først klokken 18 til 19 med et hold udelukkende bestående af ASF-elever, og herefter med en esportcafé, hvor alle var velkomne.

Tanken var, at de ASF-elever, der kom først, måske ville blive hængende lidt længere og deltage i caféen.

”Det mest fantastiske ved den her historie er, at vi nu har slået ASF-holdet og esportcaféen sammen til ét hold. Vi kan slet ikke få armene ned over, hvor godt det er lykkedes at integrere ASF-eleverne i foreningslivet,” siger lærer Troels Rytter.

Det vigtigste for at kunne slå de to hold sammen har dog været, at ASF-eleverne skulle føle sig tilpas, siger Jacob Schrøder:

”Det var ASF-eleverne, der fik lov til at bestemme, om vi skulle slå de to hold sammen, for de er mest sensitive. De har taget vildt godt imod det, og det giver stor værdi, at de har nogen at spejle sig i og kan mødes på lige vilkår med almene unge. ASF-eleverne går nu hele ugen og tæller ned til, at det bliver tirsdag, og de skal til esport”