Facebook trumfer hjemmeside

I Klittens Skytteforening bruger de al krudtet på deres facebookside, som giver sammenhold for medlemmer og synlighed i lokalsamfundet.

Klubbens facebookside er offentlig, så lokale kan følge med og nye medlemmer kan nemt kontakte klubben og få et tidspunkt, hvor de kan møde op. (Foto: Fra klubbens facebookside)

Benny Steffensen er bestyrelsesmedlem i Klittens Skytteforening. For et år siden besluttede han sig for at tænde op under klubbens facebookside. Det har vist sig at være indsatsen værd:

"Jeg vil langt hellere have en facebookside end en hjemmeside. Alene fordi vi har fået mange flere medlemmer, siden vi rigtig fik gang i den, og det er gennem Facebook vi får kontakt til byens borgere. Vi kan ikke leve uden vores facebookside," siger han.

Facebooksiden er det sidste års tid vokset fra 32 medlemmer til de i dag 350. Og årsagen hertil? Benny Steffensen besluttede sig ganske enkelt for at lægge en indsats – fordi det er sjovt og fordi det giver mening for klubben:

"Jeg synes faktisk ikke, der er så meget arbejde i det. Og responsen gør, at det er det hele værd," siger Benny Steffensen.

Jeg får så mange henvendelser om, at folk har hørt eller set noget om os – og vi bruger ikke reklame, så det er ren Facebook, der spreder det

Benny Steffensen, facebookansvarlig i Klittens Skytteforening

En vanesag

Benny Steffensen har et mål om at lave mindst et opslag om dagen. Opslagene rummer alt fra billeder af medaljevindere, træningsaftener, sjove tiltag, hyggestunder, generel info og små videoer. Siden er offentlig for alle og selvom en stor del af de 350 er medlemmer af foreningen, er der også stadigt flere fra lokalsamfundet, uden tilknytning til foreningen, som følger med. Her er der særligt én ting, som hitter: 

"Når jeg lægger billeder ind af nogen, der har vundet medaljer eller fra en træningsaften, hvor forældrene har siddet og spillet kort, mens børnene skyder, så vågner folk op. Fordi de kan relatere til det og se sig selv i det," siger Benny Steffensen, som selv er far til to børneskytter.

Så han tager billeder. Rigtig mange billeder. Og nu har skytterne også vænnet sig til, at han kommer rundt med linsen:

"I starten var folk lige lidt afventende med at ville på Facebook. Men nu har de fundet ud af, at folk liker og giver en pæn kommentar. Nu kommer børnene endda selv hen og fortæller mig, når de har forbedret sig og lige skal have et billede lagt op," siger Benny Steffensen.  

Nye medlemmer

Foreningen er de seneste 4 år steget fra 45 til 111 medlemmer. Den primære årsag til udviklingen er ifølge Benny Andersen, at Klittens Skytteforening generelt er blevet bedre til at vise, hvad de laver og hvem de. Og det er Facebook en god kanal til:

Facebook har givet os mange nye medlemmer. Der er rigtig mange, der ser vores opslag

Benny Steffensen, facebookansvarlig i Klittens Skytteforening

"Eksempelvis for nyligt, da vi startede pistolskydning op, da lagde vi billeder op og tilbød, at folk kunne komme og prøve det. Det gav faktisk en hel del medlemmer. Det er helt sikkert den måde, vi får kontakt til byens borgere," siger Benny Steffensen.

Han bruger cirka en halv time på at lægge billeder op og lave et opslag efter hver træningsaften. Men i takt med, at folk begynder at dele og synes godt om, stiger lysten også til selv at ville gøre mere. 

"Jeg går ikke så meget op i antallet af likes og kommentarer. Men det er klart, at det betyder noget i forhold til, hvor langt opslagene når ud, så det er da fint, når billeder fra vores fastelavnsarrangement høster kommentarer," siger Benny Steffensen.