Pionerånd i Gribskov: Gymnasium opretter elevdrevet idrætsforening

Det nye initiativ skal give eleverne indsigt i foreningsliv, forebygge mistrivsel og styrke den generelle sundhed på gymnasiet.

Bouldering på Gribskov Gymnasium. Foto: Johan Thimm Rasmussen

Johan Thimm Rasmussen, lektor i idræt og biologi på Gribskov Gymnasium, savnede en case forening, hvor hans Idræt B elever kunne anvende undervisningsteori om foreningsliv i praksis.

Idrætsforeningen organiseres og administreres af Idræt B eleverne, der også udgør den elevvalgte bestyrelse, som en del af deres undervisningspensum. Her får de indsigt i, hvordan en forening virker, og hvad det vil sige at være en del af bestyrelsen.

Selvom det er Idræt B eleverne, der driver foreningen som del af deres undervisning, så kan alle skolens elever være medlem i foreningen. Det har hele tiden været med fællesskabet for øje, at Johan startede initiativet med en elevdrevet idrætsforening på skolen.

”Jeg tror, at en elevdrevet idrætsforening kan have flere afledte effekter. Det giver mine Idræt B elever et indblik i, hvordan man arbejder i en forening og hvad det kræver. Samtidig er det håbet, at det giver resten af skolens elever et fællesskab, der kan have gavnlig effekt for deres mentale og fysiske sundhed”.

Flere undersøgelser viser, at unge mellem 15-19 år mistrives som aldrig før og deres generelle sundhed er nedadgående. De unge fravælger foreningslivet til fordel for individorganiseret idrætsaktiviteter - selvom det at dyrke idræt i fællesskaber, har en betydelig gavnlig effekt for deltagernes mentale sundhed.

Unge er kritisk med, hvad de bruger deres tid til. Gymnasieforeningen giver eleverne et aktivt fællesskab efter skoletid, der før hen måske er blevet valgt fra på grund af længere transporttid eller sene haltider i eksisterende aktivitetstilbud.

Johan Thimm Rasmussen.Kopi

Gribskov Boulders stiftes

I et lokale, der til hverdag fungerer som 3.x’s klasselokale, har bestyrelsen for gymnasieforeningen indkaldt til den allerførste ordinære generalforsamling i foreningens historie. Klasselokalet er fyldt til renden med elever fra alle tre idrætsklasser på Gribskov Gymnasium

På dagsorden skal den nye bestyrelse stemmes ind, det kommende års budget skal godkendes og foreningens virke bliver endeligt fastlagt.

Gymnasieforeningen, der har fået navnet Gribskov Boulders, består af en bestyrelse på fem personer; en forperson, en kasserer, to menige bestyrelsesmedlemmer samt en lærerrepræsentant. Derudover er der nedsat udvalg inden for SoMe, logo/design og fondsansøgninger.

”Jeg har meldt mig som forperson, fordi jeg synes det lød spændende og så kan det måske give mig nogle erfaringer, som jeg kan bruge senere i livet”, siger Albert Skindbjerg Lyngsberg, der er forperson i Gribskov Boulders.

”Jeg synes, at det er en rigtig god idé med sådan en her idrætsforening, fordi det foregår på skolen og omhandler eleverne. Eleverne har en rolle i det. Det styrker fællesskabet imellem Idræt B eleverne, men også på tværs af årgange ”, fortæller Albert.

Gribskov Boulders udbyder klatring som deres primære aktivitet, da der i forvejen er mange veldrevet idrætsforening i fodbold, håndbold, tennis og svømning, og dem er man ikke interesseret i at trække potentielle medlemmer fra. Derudover har gymnasiet i forvejen faciliteterne, i form af en klatrevæg, til at understøtte bouldering som aktivitetsform.

IMG 5296.Kopi

Brobygning til det lokale foreningsliv

Udover at Gribskov Boulders forhåbentlig kan være med til styrke trivslen, fællesskabet og det sociale liv mellem gymnasiets elever, så har projektet også til formål at bygge bro mellem gymnasium og det lokale foreningsliv.

Det er vigtigt, at idrætsforeningen også klæder eleverne på, og giver dem en forståelse for foreningslivet rolle i lokalsamfundet, så de nemt kan indgå i et foreningsfællesskab i fremtiden.

For mange af eleverne kan uvidenheden om foreningsarbejdet virke som en barriere og det er et problem man skal løfte, hvis man vil have flere unge ind i foreningerne.

”Jeg havde en forestilling om, at det at sidde i en bestyrelse var dødkedeligt, men det har det på ingen måde været. Det er noget, jeg godt kunne se mig selv gøre igen, når jeg er gået ud af gymnasiet”, fortæller Albert.

Om Alberts ønske går i opfyldelse, og han engagerer sig i en lokalforening efter gymnasiet, vil tiden vise – men det er blandt andet ét af de parametre, som hans lærer, Johan, gerne så målt og evalueret efter foreningens etablering.

”Jeg kunne rigtig godt tænke mig at undersøge, om det egentligt får eleverne til at engagere sig i foreningslivet - eller i første omgang i andre udvalg her på gymnasiet. I fremtiden kunne det være interessant at vide, om initiativer som gymnasieforeningen, har en effekt på deres mentale trivsel. Lige præcis hvordan og hvorledes, er lidt svært at svare på. Der kræver det nok en større undersøgelse med flere personer og flere gymnasier", siger Johan.

Har man lyst til at iværksætte lignende initiativer andre steder i landet, eller blot har spørgsmål til dette projekts udformning, er man mere end velkommen til at kontakte Johan Thimm Rasmussen eller DGI Nordsjælland, der har været sparringspartner på etableringen af foreningen.

Kontakt:

Johan Thimm Rasmussen, Gribskov Gymnasium, tlf. 61 36 25 23

Frederikke De Lichtenberg, DGI Nordsjælland, tlf. 79 40 47 42