Fodbold skaber fællesskab og sammenhold hos pigerne i Frydenlund

De seneste fire måneder har været præget af smil, glæde og fællesskab, når en flok piger fra Frydenlund i Aarhus V har indtaget den lokale multibane som en del af DGI Crossroads.

Regndråberne rammer på skift jorden, og mørket er faldet på. Temperaturen nærmer sig frysepunktet. En rungende stilhed mærkes i området, men så snart man bevæger sig ind imellem de høje lejlighedskomplekser, kan man høre stemmer.

Det er mandag, og for FC Frydenlunds piger betyder det fodboldtræning. De seneste fire måneder er pigerne trofast mødt op én gang om ugen, når instruktører fra DGI Crossroads har stået for fodboldtræningen.

For pigerne er det nyt, at de får lov at spille på den lokale multibane, som normalvis bliver indtaget af drengene fra området. Pigerne er dog ikke i tvivl; det er sjovt at spille fodbold, og som gruppe har de fået et unikt fællesskab.

”Stemningen er god, og alle er glade. Alle siger ’hej’, når vi kommer, og vi giver fælles high-five efter træningen, så man har bare lyst til at komme hver eneste gang. Jeg føler også, at vi kan snakke sammen om stort set alt, hvilket vi ikke kunne til at starte med,” siger Hannah Aboud, der spiller i FC Frydenlund.

Selvtilliden er steget for pigerne i Frydenlund

Pigerne har i løbet af de seneste fire måneder udviklet sig meget – både individuelt, men i særdeleshed som gruppe. Ifølge Janne Kjeldtoft, Børn og Unge-medarbejder i Fælleshuset i Frydenlund, er glæden og viljestyrken hos pigerne vokset i takt med deres kontinuerlige fremmøde til træning.

”I starten var det en flok piger, der ikke helt vidste, hvad de skulle lave, når de havde fri. Nu har de fundet et fællesskab i fodbolden, og det betyder meget for området, at pigerne også er kommet på banen og har fået noget selvtillid,” fortæller Janne Kjeldtoft.

Tilbuddet er en del af DGI Crossroads, som arbejder i udsatte boligområder, hvor en gruppe af unge bygger et selvorganiseret ’community’ i deres lokalområde. Den rolle har pigerne påtaget sig, og de skal fremadrettet selv stå for træningen med hjælp fra lokale voksne.

Pigerne har store drømme for fodboldholdet

Denne mandag er det ’Diploma Day’ – en dag som pigerne har glædet sig til. I dag får de nemlig deres egne specialdesignede trøjer, samt et diplom for gennemførelsen af DGI Crossroads. Men da de fremadrettet selv skal stå for træningen, skal pigerne også opsætte mål for holdet.

Det står hurtigt klart, at pigerne har store drømme for holdet. Fælles fremlægger de alle, at de gerne vil ud og spille kampe mod andre hold, at de gerne vil blive ved med at træne og til slut; et mål om at holdet skal blive til noget stort.

Tine Kaarup, der arbejder for Gadeplan Ung i Aarhus, er glad for at se pigernes udvikling.

”Pigerne har udviklet sig rigtig meget. Vi var lidt spændte på, om de kunne komme i gang med forløbet, eller om de var for unge. I dag sidder de så og evaluerer forløbet og sidder helt seriøse og fortæller om deres drømme. Det tror jeg ikke, at de havde kunne, da de startede,” siger hun.

DGI Crossroads har i 2017 uddannet 112 unge i udsatte boligområder i blandt andet Frydenlund, Gellerup og Tilst. Uddannelsen giver de unge konkrete værktøjer og kompetencer til at skabe vedvarende aktiviteter for andre børn og unge i eget lokalområde.

Om DGI Crossroads

  • DGI Crossroads har i 2017 arbejdet i 9 forskellige udsatte boligområder i Aarhus og omegn. I de områder er der blevet uddannet 112 unge.
  • Områderne er:
    • Frydenlund
    • Gellerup
    • Ny- og Næringen(Vejlby Vest) 
    • Præstevangen (Viby)
    • Langkjær Parken (Tilst)
    • Produktionsskolen (Aabyhøj)
    • Reginehøj
    • Højvangen (Skanderborg)
  • DGI Crossroads stiller med instruktører i de første fem måneder. Gradvist overtager de unge derefter driften af deres ’community’. Det er også I disse fem måneder, at de unge bliver uddannet.
  • På uddannelsen bliver de unge ledere uddannet som instruktører i deres idræt og lærer desuden om organisering, kommunikation og rollefordeling i et ’community’
  • De unge påpeger følgende områder, hvor de har udviklet sig:
    • Respekt imellem hinanden
    • Sammenhold og fællesskab
    • Ansvar og forpligtelse
    • Motivation og engagement
    • Personlig udvikling og bevidsthed