Sociale medier

Sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube og Snapchat går, forkortet, SoMe udvikler sig med stor hast. Vi giver her tips til jeres kommunikation på de sociale medier.

Sociale medier er en vildtvoksende skov af kommunikationskanaler, hvor I via internettet kan sende beskeder, uploade billeder og video, streame og chatte. Kanalerne har hver på sin måde et stort potentiale, men kræver omvendt også en del vedligeholdelse. 

Facebook er den mest udbredte SoMe-kanal i Danmark, idet 63 procent af danskere over 12 år bruger Facebook dagligt (*Se note). Det gør Facebook til en oplagt og billig kommunikationsplatform for jeres forening. 

Youtube rummer videoer om alt mellem himmel og jord med musik, underholdning og også undervisning. Du kan se og uploade egne videoer på Youtube.

Instagram er velegnet til deling af billeder og video. Du kan se billeder og video fra venner, kolleger og kendte, som du vælger at følge. Andre kan se dine billeder fra din forening, hvis I vælger at lave 

LinkedIn er primært til erhvervsmæssigt brug, men bruges også af organisationer. På LinkedIn opretter du forbindelser med andre, og her er faglige spørgsmål og kompetencer centrum for kommunikationen.

Der findes flere SoMe-kanaler end de her nævnte. I vores konkrete råd til, hvordan I kommer i gang har vi primært fokus på facebook. Vi viser jer for eksempel, hvordan I laver opslag, der sender det rigtige budskab og profilerer jeres forening på den måde, I ønsker.

*)Kilde: Medie udviklingen i 2019, udgivet af DR i januar 2020.